مجله ابزار طاها

4 علت لب پر شدن سرامیک هنگام برش + راه حل برای جلوگیری از این مشکل

علت لب پر شدن سرامیک هنگام برش

به طور کلی سرامیک یکی از پرکاربردترین مصالحی است که برای کف و دیواره ی ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرد. سرامیک ها اغلب دارای استحکام و مقاومت بسیار بالایی هستند ولی در برخی موارد دچار لب پر شدن می شوند. در چنین شرایطی بهتر است اول علت لب پر شدن سرامیک هنگام برش را پیدا کرده و سپس دنبال راهکار مناسبی بگردید.

علل متعدد لب پر شدن سرامیک

  1. افتادن ناگهانی ظروف یا وسایل سنگین بر روی سرامیک ها: بعضی از مواقع برخورد وسایل سنگین آهنی یا شیشه ای به سرامیک، موجب ترک خوردن آن می شود. همچنین استفاده از برخی ابزار تیز مثل کاردک به منظور جدا کرد مواد چسبنده خوراکی از روی سرامیک ها، باعث آسیب دیدن آنها می شود.
  2. خرید سرامیک های بی کیفیت: یکی دیگر از مهم ترین عواملی که باعث بروز این مشکل می شوند، استفاده از سرامیک های بی کیفیت است. به عبارتی دیگر بعضی اوقات علت لب پر شدن سرامیک هنگام برش، کیفیت پایین آنها است. در برخی موارد قیمت پایین سرامیک ها، نشان دهنده کیفیت نامناسب آنها است. بنابراین بهتر است هنگام خرید سرامیک به کیفیت و ضخامت آنها دقت کنید تا به مرور زمان دچار لب پر شدگی نشوند.
  3. نصب نامناسب: علت دیگری که باعث آسیب رسیدن به ظاهر سرامیک ها می شود، نصب نامناسب آنها است. در مواردی که یک فرد تازه کار یا نا بلد اقدام به نصب سرامیک ها کند، اندازه گیری و برش آنها دچار مشکل می شود. به دنبال این امر، بخش هایی از سرامیک لب پر شده و ظاهر آن نیز خراب می شود.
  4. تغییرات دما: در برخی مواقع تغییرات شدید دمایی و نفوذ آب بسیار سرد به سرامیک ها، باعث ایجاد شکستگی داخل آنها می شود. بنابراین علت لب پر شدن سرامیک هنگام برش در این موارد، سرد و گرم شدن ناگهانی سرامیک ها است.

برش سرامیک بدون لب پر شدن با فرز

برش سرامیک بدون لب پر شدن با فرز

خرید فرز آهنگری

چگونگی تعمیر سرامیک های لب پر شده

  • چسباندن قطعات لب پر شده: جهت تعمیر سرامیک می توانید قسمت هایی که دارای شکستگی هستند را با استفاده از چسب های مخصوص بچسبانید. در حالتی که شکستگی یا لب پر شدگی سرامیک ها به شکل پودر شدن نباشد، استفاده از چسب برای حفظ ظاهر آنها توصیه می شود.
  • تعویض سرامیک های لب پر شده: اگر سرامیک های لب پر شده دارای ظاهر نامناسب و شکستگی زیادی باشند، باید اقدام به تعویض آنها کنید. همچنین تعویض سرامیک های آسیب دیده و نصب سرامیک جدید باید توسط فرد ماهر انجام شود. این امر به گونه ای است که پس از شناخت علت لب پر شدن سرامیک هنگام برش، اطراف سرامیک ها به شکل کامل خالی می شوند تا آسیبی به سایر سرامیک ها وارد نشود.

نکات برش سرامیک با فرز

نکات برش سرامیک با فرز

به عبارتی دیگر برش سرامیک بدون لب پر شدن با فرز، ملزم به رعایت نکات مهمی است که یک فرد متخصص انجام می دهد. از طرفی تعویض سرامیک های شکسته دارای مراحلی هستند که عبارتند از:

  • خالی کردن اطراف سرامیک لب پر شده یا شکسته با استفاده از دستگاه فرز
  • برداشتن سیمان موجود در لایه های زیرین
  • ریختن سیمان جدید به همراه ملات زیر سرامیک ها
  • چسباندن سرامیک جدید
  • تراز کردن و اندازه گذاری سرامیک جدید با سایر سرامیک ها
  • استفاده از مایع دوغاب بین سرامیک ها

نحوه استفاده از چسب مخصوص سرامیک جهت ترمیم

همانطور که ذکر شد در برخی موارد علت لب پر شدن سرامیک هنگام برش، برخورد لوازم سنگین با آنها است. در این حالت استفاده از چسب های مخصوص به ترمیم آنها کمک می کند. این نوع چسب ها از مواد پلیمری ساخته شده و در انواع مختلف خمیری و پودری جهت چسباندن قطعات مورد استفاده قرار می گیرند. از ویژگی های بارز این مدل چسب می توان به مقاومت در برابر رطوبت و آب، چسبندگی و استحکام بالا، هزینه مقرون به صرفه و افزایش سرعت کار اشاره کرد.

علت لب پر شدن سرامیک هنگام برش

علت لب پر شدن سرامیک هنگام برش

همچنین این روش‌ اغلب به منظور ترمیم شکستگی ها با اندازه 2 الی 5 سانتی متر مورد استفاده قرار می گیرد. پس از شناخت علت لب پر شدن سرامیک هنگام برش می توانید با انجام مراحل زیر به ترمیم آن با چسب اپوکسی اقدام کنید:

  1. روش برش سرامیک با فرز به گونه ای است که ابتدا باید اطراف شکستگی را به خوبی پاک کرده و کثیفی را از بین ببرید. به منظور انجام این امر می توانید از یک برس تمیز جهت پاک کردن گرد و غبار استفاده کنید.
  2. در مرحله بعد، چسب اپوکسی را با استفاده از یک کاردک مخصوص روی محل لب پر شده بکشید. در این حالت، زاویه کاردک و شکستگی باید 45 درجه باشد.
  3. پس از پوشاندن سرامیک با چسب، می توانید مقدار اضافی چسب را توسط کاردک از روی آن پاک کنید. در برخی موارد از سمباده هم جهت هم سطح شدن سرامیک استفاده می شود.

به کار بردن روش رنگ آمیزی برای سرامیک های لپ پر شده

یکی دیگر از کارهایی که به شناخت علت لب پر شدن سرامیک هنگام برش و حفظ ظاهر آن کمک می کند، رنگ آمیزی است. این کار با استفاده از دو روش مختلف انجام می شود:

  • پس از چسب کاری سرامیک، با استفاده از چسب چینی می توانید سطح آن را رنگ آمیزی کنید. پس از انجام این امر، اجازه دهید تا سرامیک به صورت کامل خشک شود.
  • مقداری رنگ را به همراه چسب اپوکسی و دیگر مواد پرکننده ترکیب کنید. سپس ملات مورد نظر را با استفاده از کاردک بر روی محل ترک خورده بکشید.

روش برش سرامیک بدون لب پر شدن با فرز

روش برش سرامیک بدون لب پر شدن با فرز

ترمیم سرامیک با استفاده از تکنیک درزگیر‌ی

اگر تنها سوراخ کوچکی بر روی سرامیک ایجاد شده باشد، می توانید با استفاده از تکنیک درزگیری آن را پوشش دهید. در این حالت، رنگ درزگیر را متناسب با رنگ سرامیک منزل خود انتخاب کرده و استفاده کنید. پس از پر کردن فضای خالی توسط چسب، سطح سرامیک را با یک حوله مرطوب خشک کنید. بررسی علت لب پر شدن سرامیک هنگام برش و انتخاب یک درزگیر شفاف، به شما کمک می کند تا بخش ترک خورده را به خوبی ترمیم کنید.

علت لب پر شدن سرامیک هنگام برش با سنگ فرز و نکات مهم در این زمینه

1- هنگام برش سرامیک با دستگاه فرز، باید به تیز بودن تیغه دستگاه توجه کنید. به عبارتی دیگر شناخت نکات برش سرامیک با فرز، به شما کمک می کند تا از لب پر شدن آن هنگام برش جلوگیری کنید.

2- هنگام خرید بهتر است تیغه الماس را به شکل پیوسته انتخاب کنید تا کیفیت برش را کاهش ندهد.

3- برش با دستگاه فرز دارای روش های گوناگون دایره ای، نیم دایره ای، مستطیلی و سوراخی است. همچنین استفاده از روش های مناسب برای برش با سنگ فرز، به شما کمک می کند تا سرامیک خود را به شکل صحیح و بدون آسیب دیدن برش دهید.

لب پر شدن سرامیک هنگام برش

لب پر شدن سرامیک هنگام برش

خرید بهترین ابزار آلات

کلام آخر

بنابراین جهت برش سرامیک های آسیب دیده باید از روش مناسبی استفاده کنید چرا که سرامیک به سرعت لب پر می شود. در این موارد بهتر است ابتدا علت لب پر شدن سرامیک هنگام برش را به خوبی شناسایی کرده و سپس اقدام به ترمیم آن کنید. همچنین روش هایی که در زمینه ترمیم سرامیک های ترک خورده مورد استفاده قرار می گیرند، شامل چسب زدن، درزگیری و تعویض سرامیک می باشند.

منابع: ###

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *