مجله ابزار طاها

بریدن درخت با اره زنجیری دستی

بریدن درخت با اره زنجیری

در این مقاله، هر آنچه باید در مورد نحوه بریدن درخت با اره زنجیری دستی بدانید، آورده شده است. بریدن درخت به هیچ عنوان کار پسندیده ای نیست. با این وجود، گاهی اوقات به دلایل مختلفی از جمله راه سازی، خانه سازی یا جاده سازی مجبور به انجام این کار می شویم. برخلاف تصور عموم، بریدن درخت آسان نیست و نیاز به مهارت دارد. در بسیاری از کشورها، دوره های چند ساعته تا چند روزه برای آموزش روش صحیح بریدن درخت برگزار می شود. در ادامه، مراحل مختلف برش درخت با اره دستی را به صورت گام به گام توضیح می دهیم.

آموزش گام به گام روش بریدن درخت با اره دستی زنجیری

بریدن درخت نیز مانند هر کار دیگری در جهان باید مطابق با استانداردهای بین المللی انجام شود. در نتیجه، ابتدا باید تجهیزات ایمنی فردی یا PPE بکار روند. بریدن درخت می تواند بسیار خطرناک باشد؛ بنابراین، استفاده از تجهیزات ایمنی فردی الزامی است.

اگر از روش بریدن درخت با اره موتوری استفاده می کنید، حتماً باید تجهیزات ایمنی زیر را به همراه داشته باشید:

  • کلاه ایمنی سبک و راحت: جهت حفاظت از سر در برابر لگد اره زنجیری، ضربه و سقوط اشیا
  • عینک ایمنی: به منظور مراقبت از چشم ها در برابر ذرات ریز و خطرناک
  • گوشی ایمنی: محافظت از گوش ها در برابر صداهای بسیار بلند (صدای اره زنجیری موتوری حدود 110 تا 120 دسیبل است که برای گوش ضرر دارد)
  • دستکش: جهت مراقبت از دست و انگشتان در برابر لرزش های بسیار شدید
  • چکمه چرمی و ضدآب: برقراری تعادل وزن و نگهدارنده مچ پا

تهیه چک لیست از انواع خطرات احتمالی از ضروری ترین کارهایی است که پیش از بریدن درخت با اره زنجیری دستی باید انجام دهید. این خطرات شامل خطرات شیمیایی، فیزیکی، زیست محیطی و بیولوژیکی هستند. از مهم ترین آن ها می توان به نیش حشرات و مار، بنزین یا روغن اره زنجیری، لغزندگی زمین، صخره، مرداب و حیوانات شکارچی اشاره کرد. تهیه چنین چک لیستی باعث می شود تا فرد با آگاهی و تجهیزات کامل با خطرات احتمالی مواجه شود.

آموزش صحیح قطع درخت با اره موتوری

آموزش صحیح قطع درخت با اره موتوری

چگونه اره زنجیری را در دست بگیریم؟

اره زنجیری، وسیله ای است که از آن به منظور قطع درخت استفاده می شود و انواع مختلفی دارد. از مهم ترین انواع اره زنجیری می توان به اره موتوری (بنزینی) و اره زنجیری دستی اشاره کرد. البته، برخی از اره زنجیری ها با باتری یا برق کار می کنند. اره زنجیری دستی بدون موتور کار می کند. به دلیل سرعت کم و سختی کار معمولاً از روش بریدن درخت با اره زنجیری دستی استفاده نمی شود.

اره زنجیری موتوری یا بنزینی که با نام اره درخت بر نیز شناخته می شود، معمولاً برای قطعا درختان بکار می رود. نحوه بریدن درخت با اره بنزینی بسیار ساده است. با این وجود، قیمت بالاتری نسبت به اره زنجیری دستی دارد.

برای آن که اره زنجیری در هنگام کار لگد نزند، حتماً باید انگشت شست دور فرمان قرار گیرد. هرگز اره زنجیری را با یک دست نگیرید. این موضوع هیچ ارتباطی با میزان تجربه کاری شما در این زمینه ندارد. از عدم وجود حفره، سنگ، برآمدگی و ریشه در هنگام ایجاد برش مطمئن شوید زیرا برخورد تیغه با این موانع می تواند خطرات جدی را به وجود آورد.

آشنایی با روش صحیح بریدن درخت با اره دستی

پیش از بریدن درخت با اره زنجیری دستی حتماً باید وضعیت درخت به طور دقیق بررسی شود. وضعیت هر درخت با درخت دیگری تفاوت دارد. در نتیجه، روش صحیح بریدن درخت با اره دستی برای هر درختی با درخت دیگر متفاوت است. وضعیت درخت را از نظر موارد زیر بررسی کنید:

  • توخالی یا توپر بودن درخت
  • قارچی شدن
  • نوع شکاف ها یا جراحات روی تنه
  • وضعیت شاخه ها و پوست درخت
  • پایداری ریشه
  • جریان صمغ روی پوست درخت

علاوه بر درخت، وضعیت زمینی که درخت روی آن قرار دارد را نیز بررسی کنید. این موضوع به خصوص در روش بریدن درخت با اره موتوری اهمیت دارد چراکه شما بعد از قطع درخت باید از طریق همین زمین فرار کنید.

پیش از بریدن درخت با اره زنجیری دستی حتماً باید مسیر تقریبی افتادن درخت را بدانید تا بتوانید مسیر فرار خود را طراحی کنید. هیچ وقت از پشت درخت برای فرار استفاده نکنید. معمولاً بهترین مسیر برای فرار حدود 90 تا 130 درجه خلاف مسیر سقوط درخت است. علاوه بر مسیر فرار، دو نقطه امن نیز تعیین کنید تا در صورت بروز مشکل بتوانید از این نقاط امن استفاده کنید. پیش از قطع کامل درخت حتماً زباله ها و آثار مخروبه را پاکسازی کنید تا باعث سکندری خوردن شما در هنگام فرار نشوند.

بریدن درخت با اره زنجیری دستی

بریدن درخت با اره زنجیری دستی

بریدن درخت با اره زنجیری دستی را شروع کنید!

بعد از ارزیابی اولیه، قطع درخت را شروع کنید. روش بریدن درخت با اره دستی زنجیری شامل مراحل مختلفی است:

  • حالت ایستاده خود را طوری انتخاب کنید که به نظرتان راحت می رسد.
  • یک سوم قطر درخت را با لبه ساطوری اره کنید. پیش از اتمام برش، مجدداً راه های فرار را بررسی کنید و مطمئن شوید که کسی در اطراف نباشد.
  • پیش از برش کامل حتماً گوه را در برش پشتی قرار دهید.

به این نکته توجه کنید که سه نوع برش در روش بریدن درخت با اره زنجیری دستی وجود دارد: برش متداول، همبولیت و اوپن فیس. معمولاً برش متداول برای قطع انواع درختان بکار می روند.

بریدن درخت با اره دستی زنجیری

بریدن درخت با اره دستی زنجیری

جمع بندی

بریدن درخت با اره زنجیری دستی نیاز به دانش فنی و کمی تجربه دارد. به همین دلیل، دوره های مختلفی برای آموزش روش صحیح انجام این کار برگزار می شود. یکی از مواردی که هنگام بریدن درخت باید مورد توجه قرار گیرد، رعایت نکات ایمنی به منظور جلوگیری از رخداد سوانح خطرناک است. در این دوره ها، شرکت کنندگان غالباً با انواع تجهیزات ایمنی لازم در حین بریدن درخت و نحوه استفاده از آن ها آشنا می شوند. حفظ ایمنی در حین کار بسیار اهمیت دارد زیرا عدم رعایت نکات ایمنی می تواند حوادث جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

آیا تاکنون با اره زنجیری دستی کار کرده اید؟ لطفاً تجربه خود از بریدن درخت با اره زنجیری دستی را با ما در میان بگذارید.

منبع:000

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *