مجله ابزار طاها

تکنیک های ساده برای تمیز کردن سنگ فرز

تکنیک های ساده برای تمیز کردن سنگ فرز

تکنیک های ساده برای تمیز کردن سنگ فرز ضمن کمک به بهبود کیفیت کار این تجهیزات، از صدمه به دستگاه یا از کار افتادن آن نیز جلوگیری می نماید. چراکه چسبیدن خورده های چوب یا مواد رزینی و دیگر اجزاء به تیغه، باعث داغ شدن صفحه و افت کیفی عملکرد آن می گردد و از این رو نیازمند نیروی بیشتری برای استفاده از آن خواهید بود. این در حالی است که ظاهر فرز نیز تحت تاثیر همین مسئله، بسیار کهنه و قدیمی به نظر می رسد که این خود در کاهش عمر آن تاثیر زیادی دارد. البته تنها با چند راهکار می توان به راحتی دستگاه خود را همانند روز اول تمیز کرد که ما در ادامه به بیان برخی از تکنیک های ساده برای تمیز کردن سنگ فرز خواهیم پرداخت.

 

نحوه تمیزکاری و نگهداری از سنگ فرز

به طور کلی می بایست در بازه های مختلف زمانی اعم از کوتاه مدت و بلند مدت به تمیزکاری سنگ فرز خود پرداخته تا به این ترتیب، از کارکرد صحیح و دوام آن اطمینان داشته باشید. این سطح زمانی به شرح زیر می باشند:

 

  • پس از هربار استفاده

بهتر است پس از هربار استفاده یک بررسی دقیق از دستگاه به عمل آورده و آن را به دقت تمیز کنید. به صورتی که با اطمینان از قطع اتصال فرز به برق، ابتدا با یک دستمال مرطوب، بدنه را از گرد و غبار پاکسازی نموده و سپس تیغه را با فشار آب شستشو دهید. در ادامه نیز اتصالات و پیچ ها را برای اطمینان از محکم بودن آنها بررسی نمایید. به این شکل، اگر قطعه ای، آسیب دیده باشد به راحتی می توانید با تعویض یا ترمیم آن، ایمنی و کیفیت کار خود را بهبود ببخشید.

 

  • سرویس ماهانه یا سالانه

سرویس ماهانه یا سالانه نیز از جمله تکنیک های ساده برای تمیز کردن سنگ فرز است. درواقع علاوه بر رعایت نکات مهم پس از کار با این تجهیزات، بهتر است در طولانی مدت نیز بررسی کاملی از سنگ فرز به عمل آورده تا بتوانید نقص یا اشکالات احتمالی را برطرف نمایید. بنابراین ابتدا بست ها و اتصالات را ارزیابی کنید و درصورت شل شدگی ناشی از لرزش، آنها را محکم کنید. تمیز بودن فیلترها و تعویض آنها در صورت لزوم نیز، اقدام مهم بعدی در این رابطه می باشد. در ادامه، پوشش سنگ‌زنی که برای جلوگیری از نفوذ گرد و غبار و آلودگی ها تعبیه شده را برداشته و جاروبرقی بکشید.

تعویض سالانه روغن موتور برای حفظ روانکاری نیز ضروری بوده و همچنین با تعویض شمع نیز می توانید کارایی سنگ فرز خود را بیشتر کنید. علاوه بر آن کثیف بودن فیلتر هوا یا گرفتگی آن نیز موجب وارد آمدن فشار افزون تری به موتور می شود و لذا بایستی تمیزکاری یا تعویض سالانه آنها را مد نظر قرار بدهید.

 

تکنیک های ساده برای تمیز کردن سنگ فرز

برای این کار روش های مختلفی وجود دارد اما نکته بسیار مهم، عدم استفاده از موادی است که باعث آسیب رساندن به تیغه و قسمت های سخت می شود. مواد قلیایی مانند سود سوزآور و یا گازپاک کن ها از آن جمله هستند و به هیچ عنوان نباید آنها را برای تمیز کردن سنگ فرز به کار برد. بنابراین توصیه می شود از مواد مخصوص که به همین منظور تهیه شده ‌اند، استفاده کنید. البته برخی افراد که دارای تخصص بیشتری در این زمینه هستند، معمولا تکنیک های به خصوصی برای تمیز کردن این قبیل تجهیزات دارند و اغلب تیغه را در آب و سدیم بی کربنات یا نفت می جوشانند. با این حال پیشنهاد می کنیم اگر در این راستا تجربه و دانش چندانی ندارید، حتما از روش های ایمن و تکنیک های ساده برای تمیز کردن سنگ فرز استفاده کنید.

به همین منظور، در ادامه یکی از این راهکارها را مرحله به مرحله شرح خواهیم داد:

 

1- مرحله اول

ابتدا تیغه یا سنگ فرز خود را در ظرفی با عمق کم قرار داده و مقادیر مورد نیاز از ماده تمیز کننده را درون آن بریزید. توجه داشته باشید، ظرف شما بایستی به گونه ای باشد که ماده شوینده، تمام تیغه یا دندانده را در بر گرفته و بپوشاند. اکنون حدود 10 تا 15 دقیقه صبر کنید تا تمامی مواد چسبیده به تیغه و دندانده ها، خیس خورده و جدا شود.

 

2- مرحله دوم

در این مرحله می توانید توسط یک مسواک یا فرچه و کشیدن آن روی سنگ فرز، به جدا شدن مواد از سطح آن کمک کنید.

 

3- مرحله پایانی

در آخرین مرحله، تیغه را آب کشیده و خشک کنید.

درواقع با انجام یکی از تکنیک های ساده برای تمیز کردن سنگ فرز از صرف هزینه برای خرید تیغه جدید بی نیاز خواهید بود.

 

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *