مجله ابزار طاها

چکش تخریب|چکش تخریب چگونه کار می کند

چکش تخریب چگونه کار می کند

چکش تخریب یک ابزار پرکاربرد و قدرتمند در صنعت ساخت و ساز است و همانطور که از نام آن پیداست برای تخریب دیوارها و سازه های بزرگ بتنی و غیره استفاده می شود. این دستگاه به صورت رفت و برگشتی و از بالا به پایین، نیروی لازم را روی سطح مورد نظر وارد نموده و با ضربات پیوسته، باعث حفاری و تخریب بخش های مربوطه می گردد.  البته کار با این دستگاه و اطلاع از چگونگی به کارگیری آن، اهمیت فوق العاده ای دارد. زیرا در موارد بسیاری، ممکن است استفاده نادرست از این وسیله و عدم آشنایی با آن، منجر به بروز حوادث خطرناکی گردد. به همین منظور در ادامه ضمن بررسی نحوه کارکرد چکش تخریب به نکات مهمی نیز در رابطه با طریقه صحیح کار با آن خواهیم پرداخت.

 

مکانیزم و عملکرد چکش های تخریب

به طور کلی می توان کارکرد یا مکانیزم چکش های تخریب را ضربه ای دانست. اینگونه که به محض روشن شدن، همانند یک چکش بسیار پرقدرت فعال می گردد و ضرباتی محکم را به سطوح مورد نظر وارد می نماید. لازم به اشاره است که مکانیزم این دسته از تجهیزات با دریل های معمولی متفاوت بوده و حالت چرخشی ندارد. بنابراین اغلب، از آن برای کارهای تخریبی سنگین استفاده می شود. درواقع قدرت بالای ضربات چکشی این دستگاه موجب گردیده که برای درهم شکستن انواع سطوح بتنی، سنگی و سیمانی کارایی موثری داشته باشد. این قابلیت به واسطه سری دریلی آن است که از نوع SDS بوده که به محض قرارگیری سری در سطح مربوطه، به شکلی کاملا محکم در آن قفل می شود. همین ویژگی، چکش های تخریب را در زمره ابزارهای بسیار مهم و قدرتمند در زمینه ساخت و ساز مبدل ساخته است.

 

نکات مهم در استفاده از چکش تخریب

در ادامه این بخش به نحوه استفاده و کار با چکش تخریب، مروری خواهیم داشت:

 

1- رعایت نکات ایمنی

اولین و مهمترین نکته برای استفاده صحیح از چکش تخریب، رعایت موارد ایمنی برای جلوگیری از آسیب ها و مشکلات احتمالی است. درواقع این وسیله از جمله ابزارهای سنگین ساختمانی به شمار می رود که هرگونه بی توجهی و لغزش در کار با آن می تواند منجر به بروز صدماتی جبران ناپذیر شود. بنابراین هنگام استفاده از آن بایستی از لوازم ایمنی همچون کلاه، دستکش و کفش های مخصوص استفاده کنید. همچنین در هنگام کار با چکش تخریب بهتر است افراد و همکارانتان از شما فاصله گرفته تا از برخوردها و حوادث احتمالی جلوگیری شود.

 

2- اعمال فشار مناسب

هنگام کار با چکش تخریب، دسته آن را محکم بگیرید تا از دستتان لیز نخورد. ضمن آنکه فشار اعمال شده بر روی دسته نیز باید به اندازه و مناسب باشد تا نیروی حاصل از آن به شکلی متمرکز روی نقطه مورد نظر وارد شود.

 

3- دقت در انتخاب نقطه شروع

یکی از نکات مهم در هنگام کار با چکش تخریب، انتخاب مناسب نقطه شروع است. معمولا نقطه شروع تخریب دیوارها، مرکز کار به سمت پایین است و به این صورت، فشار وارده به بخش های بالایی موجب افتادن سریعتر دیوار می شود. اما برای سطوح تخت به جای شروع از داخل به سمت بیرون، بایستی از لبه ها به سمت داخل حفاری کنید. بنابراین علاوه بر جلوگیری از انباشت خاک در محل تخریب، در پایان نیز جمع آوری آن راحت تر خواهد بود.

 

4- احتیاط در چرخش دستگاه

احتیاط در هنگام چرخاندن دستگاه به سمت بالا نیز یکی از موارد بسیار مهم برای کار با چکش تخریب است. به این صورت که، بدون عجله و تنها با نوسان آرام و تدریجی دستگاه به طرف بالا و نیز کنترل ضربات با فشار مچ دست، می توانید سطح مربوطه را حفر نمایید.

 

5- جهت‌گیری صحیح دستگاه

توجه به جهت قرارگیری دستگاه روی سطح نیز یکی از نکات موثر در انجام دقیق فرآیند تخریب است. به عبارتی، هرگز نباید چکش را رو به طرف خودتان بگیرید. چراکه احتمال بروز حوادث و آسیب های جدی وجود دارد. همچنین بهتر است به جای قرار دادن عمودی چکش تخریب روی سطح، آن را با کمی زاویه و رو به پایین بگیرید. این کار باعث می شود که به جای سوراخ کردن سطح در یک نقطه، نیروی دستگاه به بخش وسیع تری وارد شود و عملیات تخریب با سرعت بیشتری صورت بگیرد.

 

6- عمق مناسب ضربات

برای دستیابی به نتایج دلخواه در هنگام کار با چکش تخریب، باید به شکل ضربات نیر توجه داشته باشید. درواقع وارد کردن ضربه های کوتاه به سطح کمک چندانی به پیشرفت کار شما نمی کند و حتی باعث از دست دادن کنترل دستگاه نیز خواهد شد. بنابراین بهتر است ضربات را به شکلی دقیق و با عمق مناسب به سطح وارد نمایید.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *